...
Başlık : AYŞİN BUMİN İPEK’İN SİHİRLİ DEĞNEĞİ
Yazar : Elçin Toker

                                                                                      “IŞIK
                                                                                                   Koridorun ucundaki ışığı görüyor musun?                                                                                                                            Tabii görüyorum.                                                                                                                                                                         Öyleyse niçin yazmıyorsun?

                                                                                                                                                          Ferit Edgü”

 

Çoğu insanın hayatında bir dönüm noktası olur. Yazarımızın dönüm noktası da çocuklar için yazmak olmuş. 1995 yılında yayımlanan yazarın bu ilk eğitim setine Kök Yayıncılığın raflarında rastladık. Yapıtlarını tükenmez bir coşkuyla ilmek ilmek örmüş, bilimsel birikimini çocukların yararına olsun diye paylaşmıştır. İçeriği, yönergesi, kağıdın kalitesi, çizimleri, renkleri, ön kapak tasarımı okul öncesinde görsel okuma sürecinde olan çocuk için tasarlanmış. Kapağı açtığımızda Anne-baba-eğitimcilere ve çocuklara bilgilendirme içerikli bir sesleniş var. Arka kapak yazarı tanıtmaya ayrılmış.  İçinden geçmekte olduğumuz 21.yy. sosyal medya platformlarının, internet arama motorlarının yoğun kullanıldığı bir süreç olmasına rağmen biz ille de kitap diyoruz.

Yazar, “İlk Bilgilerim” kitap serisini; İlk Bilgilerim 1 Şekiller ve Renkler (3-5 Yaş), İlk Bilgilerim 2 Sayılar (3-5 Yaş), İlk Bilgilerim 3 Zıt Kavramlar (3-5 Yaş), Busi ile Eğlenceli Matematik (5-7 Yaş) başlıklarında dört kitap şeklinde hazırlamıştır.

 Şekiller ve Renkler kitabındaki etkinliklerle sayı- şekil bilgisini, Sayılardaki etkinliklerle tanıma-adlandırma-eşleştirme,-çizme çalışmalarıyla bir’den beş’e kadar rakam bilgisini, Zıt Kavramlar kitabındaki etkinlikleriyle yirmi adet zıt kavramları, Busi ile Eğlenceli Matematik Etkinlikleriyle diğer üç kitabın tekrarını yaptırarak on’a kadar rakamları tanıtmayı ve toplama-çıkarmayı çocuğun dağarcığına katmayı hedeflemiştir. 

Yazar etkinlik sayfalarında, küçük okuruna kesik çizgileri tamamlattırarak el göz koordinasyonunu kuvvetlendirmiş. Dolayısıyla çocuk okura küçük ve basit adımlarla nasıl bir bütün oluşturabileceğini göstermiştir. Rakam ve nesneleri gölgelerinden buldurarak ve kısa süreli bellek çalışmalarıyla görsel algısını güçlendirmiş, örüntü, eşleştirme-aynı ya da farklı olanı ve hedefi bulma sayfalarıyla bilişsel becerisini geliştirmeyi hedeflemiştir. Eğitim setindeki her bir çalışmayı yapbozun parçalarına benzetebiliriz. Basitten zora olarak ele alınmış etkinlik sayfalarının her biri tek tek tamamlandığında çocuğa kattı değerleri görebiliyoruz.

Etkinlikler akıp giderken çocuğun kaygı, duygu durumunu da dikkate alarak yönergelere eşlik eden benzer şu cümlelere de rastlıyoruz. “Eğer bu testleri doğru cevaplayamazsan üzülme, olur mu canım. Buna benzer daha başka testlerim de olacak. Onları doğru cevaplayacağına inanıyorum. Bazı şeyleri tekrar ederek daha iyi öğrenebiliriz değil mi?” gibi yapıcı cümleler kullanmayı önemsemiştir. Ayrıca çocuğun hayatı için gerekli temel bilgileri de aktararak kendi sorumluluğunu alma becerisini geliştirmesini desteklemiştir. Kitapların diğer zevkli bir tarafı ise parmak oyunları, şiirler, tekerlemeler, oyunlar, deneyler, kısacık öykücüklerle çocukları buluşturmasıdır. Çocuk okurun alıcı ve ifade edici dilinde katkı sağlayacak niteliktedir. Yazarın illüstratörlüğünü de üstlendiği bu eğitim seti ebeveyn, eğitmen ya da bir yetişkin kılavuzluğunda kullanılmasında yarar vardır. Yönergeler görsel okuma yapabilen çocuğa, yeni duygular uyandırabilecek, düşünceler oluşturabilecek nitelikte olup Busi ile Eğlenceli Matemetik kitabında yaratmış olduğu “Busi” isimli ayıcık karekteriyle yönergelerinde daha samimi ve çocuğa yakın olmuştur. “Sana bir sürprizim var” cümlesiyle bitirdiği kitabının sonunda gerçekten çocuğu bir sürpriz beklemektedir. Sürprizleri hangi çocuk sevmez ki?

Çocuğun dilsel, bilişsel, sosyal ve duygusal gelişimine katkı sağlayacak böylesi yapıtlarla buluşturulması görüşüne yürekten katılıyorum. Günü geçirmek için yaşanılan bu dönemde çocuklar için yapılan bu değerli çalışma için teşekkürlerimi sunuyorum.

 Sayın Ayşin Bumin İpek’e heyecanının canlı kalmasını ve en süslü hayalleriyle hayatına umutla bakmasını diliyorum.

 

ELÇİN TOKER KİMDİR?

1958 yılı Ankara doğumluyum. İlkokulu Aydınlıkevler İlkokulu’nda bitirdim. Ortaokulu Ulus Kız Ortaokulu’nda, liseyi Aydınlıkevler Lisesi’nde okudum. 1977 yılında Hacettepe Üniversitesi Ev Ekonomisi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü’ne girdim.1981 yılında mezun oldum. 1982-2013yılları arasında bir kamu kuruluşunun okul öncesi eğitim merkezi’nde Çocuk Gelişimi ve Eğitimcisi olarak çalıştım. O süreçte adı geçen üniversitenin aynı bölümünden Bilim Uzmanlığımı aldım. Ardından okul öncesi çocuklarına yönelik Kök Yayıncılıktan “Ne Kadar Dikkatliyim” adlı bilişsel etkinlik kitabımı çıkardım. 2013 yılında başlayan özel yuvacılık çalışmalarıma 2020 yılında dünyayı etkisi altına alan pandemi nedeniyle 2021 yılında veda etmek zorunda kaldım. Halen çocuklar için olan çalışmaların içinde varlığımı sürdürüyorum.

 

 

 

Sayfa : 7